תביעות קטנות, המדריך המלא לתובע המתחיל

תביעות קטנות עולות על הפרק במצבים שונים בחיינו, וכן… זה יכול לקרות לכל אחד, אם זה עסק קטן המתמודד עם בעיות תשלום, דייר המתגורר בשכירות שאינו משלם, פיצוי כספי על חופשה מטעם בית המלון ועוד מגוון רחב של סיפורים המגיעים לכותלי בית המשפט. רק נציין שמידי שנה מוגשות כ-50 אלף תביעות קטנות לבית המשפט, דבר המסביר את הפופולריות של תביעות קטנות בקרב אזרחים.

מהי תביעה קטנה?

תביעה קטנה כשמה כן היא, תביעה על סכום כסף נמוך יחסית שיכול להגיע עד 37,700 ₪ (נכון לינואר 2024). את התביעה רשאי להגיש אדם יחיד שאינו תאגיד או חברה. משום שמדובר בתביעה קטנה, חלים בה סדרי דין השונים מתביעות גדולות, כאשר פרוצדורת ההגשה מהירה יותר ביחס להגשת תביעות בסכומים גדולים יותר.

כמו כן, חשוב לדעת כי נושאי התביעה הם מגוונים מאוד וניתן לתבוע בנושאים שונים כמו סכסוכים בין שכנים, סכסוכים בין שוכר למשכיר, על רכישת מוצר פגום, הודעות ספאם, מוצר שלא סופק כחוק, עוגמת נפש, אי אכיפת חוקי עישון במקומות ציבוריים וכן הלאה.

סוגי תביעות קטנות

ספק – לקוח

כספית נזקי גוף

רכב

שכירות

תיירות

ספאם

אחר

קצת על תהליך הגשת תביעות קטנות

כידוע, יש לא מעט מקרים בהם אנשים ניגשים לבית המשפט ומגישים תביעות קטנות, אך כאמור מדובר בפרוצדורה הדורשת זמן, טרחה ולא מעט כסף, ולכן טרם הגשת התביעה מומלץ לנסות להגיע להסדר עם הצד השני בכל דרך אפשרית. לדוגמה – על ידי הפחתת הסכום, שימוש בשירותי גישור, עירוב של צד שלישי ועוד.

דבר נוסף, תמיד כדאי לשלוח התראה טרם נקיטת הליכים, פעמים רבות מכתבים אלה עושים את העבודה וגורמים לצד השני להגיע להסדר. מובן שאם ניסיון הגישור לא צלח, תמיד ניתן לגשת לבית המשפט ולהגיש תביעה קטנה.

היכן מגישים תביעה קטנה?

כדי להגיש תביעה קטנה, יהיה עליכם להגיע לבית המשפט ולהגיש את התביעה למזכירות בתי המשפט לתביעות קטנות או להגיש את התביעה באינטרנט. לחצו כאן למצוא את הכתובות המדויקות ושעות הפתיחה של כל בתי משפט השלום בישראל אשר מטפלים בתביעות קטנות. כדאי לדעת שכיום פרוסים בארץ כ-30 בתי משפט לתביעות קטנות, כאשר הם נמצאים בכל אחד מהמחוזות, ולכן סביר להניח שתמצאו אחד שכזה בסמוך לביתכם.

איך מגישים תביעה קטנה באתר תגיש לי

הליך ההגשה של תביעה קטנה נחשב לפשוט ביחס להגשת תביעות מורכבות יותר, וניתן לבצע זאת ללא התערבות של עו”ד. תחילה יש צורך למלא טופס כתב תביעה קטנה, חשוב מאוד לשים לב להנחיות ולמלא מספר סעיפים קריטיים שבלעדיהם לא ניתן להגיש תביעה. סעיפים כמו פרטי התובע (שם מלא, תעודת זהות וכתובת) ופרטי הנתבעים (שם מלא וכתובת מלאה).

לאחר שמילאתם את פרטי התובע (אתם) ממשיכים למילוי פרטי הנתבע. שימו לב שחובה לציין שם מלא וכתובת מגורים מלאה. במידה ואין לכם את מספר תעודות הזהות או מספר החברה במידה ואתם תובעים חברה לא חייב לציין אותם.

השלב הבא הוא מילוי פרטי האירוע והנזק. בחרו את סוג התביעה, ציינו את מקום האירוע ואת התאריך. נמקו בצורה מפורטת את תיאור האירוע ואת תיאור הנזק שבגינו אתם תובעים וצרפו מסמכים אשר יעזרו לכם להוכיח את צדקתכם (שימו לב שלא ניתן להגיש קבצי קול או סרטונים):

הזינו את הסכום שבגינו אתם תובעים אשר מורכב מהנזק הכספי והוצאות משפטיות (לא חובה) ובחרו את בית המשפט שבו תרצו להגיש את התביעה:

כל שנותר לכם הוא לסיים את התשלום וצוות תגיש לי ידאג להגיש את כתב התביעה שלכם בתוך זמן קצר כאשר בסיום התהליך תקבלו למייל אישור עם מספר התיק וכל המסמכים שצורה מסודרת.

שימו לב שבתום מילוי הטופס, יהיה עליכם לסמן ולציין שלא הגשתם למעלה מ 5 תביעות השנה, שאתם תובעים בתור אדם פרטי ולא חברה בע”מ.

סיימתם לכתוב את כתבה התביעה? מה עושים עכשיו?

בתום מילוי הטופס, חשוב לעבור כמה פעמים על הנוסח ולוודא שהכל ברור וקריא. לרוב אנשים מגישים את כתב התביעה בכתב יד, ולכן אם יש באפשרותכם להדפיס את כתב התביעה, עדיף לבצע זאת על מנת שהכתב יהיה ברור לשופט. בעזרת שימוש בשירות כמו תגיש לי, הגשה בכתב יד לא רלוונטית והכל מוגש בצורה ברורה וקריאה.

כמו כן, יש לצרף את המסמכים הרלוונטיים כמו חוזים שהופרו, עדויות, הוכחות, תמונות ועוד. אין אפשרות לצרף הקלטות או סרטונים.

לאחר שבדקתם היטב שהכל כשורה, יש להגיש את כתב התביעה לבית המשפט בשלושה עותקים מלאים. במידה וקיימים נתבעים נוספים, יש צורך להגיש העתקים נוספים.

כתב הגנה מהצד הנתבע

כאמור, הצד הנתבע מקבל העתק מכתב התביעה, כאשר עליו להגיב תוך 30 יום מרגע קבלת כתב התביעה. כתב ההגנה יכול לשרת את התובע, כך הוא יוכל לדעת האם יש “קייס” לתביעה או לא, להתכונן היטב לדיון ואולי לאפשר לו להבין שהצד השני רוצה להגיע להסדר וכך לבטל את התביעה.

עם קבלת כתב ההגנה, מגיש התביעה יוכל להחליט אם ברצונו להמשיך את התביעה או לא.

כמה יעלה לכם להגיש תביעה קטנה?

כידוע, אף דבר לא נעשה בחינם, וגם הגשת תביעה קטנה כרוכה בתשלום. כדי להגיש תביעה קטנה יהיה עליכם לשלם אגרה, ולכן טרם הגשת התביעה כדאי להתעדכן בעלויות, משום שלא תמיד ההגשה תהיה משתלמת, ואולי כדאי לנסות להסתדר עם הצד השני או להגיע לפשרה.

האגרה בגין הגשת התביעה תעמוד על 1% מסכום התביעה המוגש, כאשר הסכום המינימלי להגשת תביעה עומד על 50 שקלים. בחישוב פשוט, במידה והגשתם תביעה על סך 2,000 שקלים, יהיה עליכם לשלם 50 שקלים, כיוון שהסכום המינימלי יהיה 1% או 50 שקלים ובמידה והגשתם תביעה על סך של 8,000 ש”ח, האגרה שלכם תהיה 80 ש”ח (1%).

כיצד תוכלו לקבוע את סכום התביעה?

ישנם מקרים בהם סכום התביעה ברור מראש, לדוגמה שוכר שלא שילם דמי שכירות לבעל הדירה, מחשב את החודשים + חשבונות חשמל במידה ולא שולמו. אך ישנם מקרים בהם לא ניתן לאמוד את הסכום המדויק, לדוגמה במקרה של פיצוי על עוגמת נפש.

פעמים רבות אנשים נוטים להגזים ולדרוש סכומים לא הגיוניים, מה שיכול לגרום לדחיית התביעה, גם אם היא מוצדקת. כך למשל פיצוי בגין עוגמת נפש על נופש שהשתבש בבית הארחה באשמת הנתבע, אנשים עשויים לדרוש על יום אחד שכזה סכום של 10,000 שקלים, שזהו סכום לא הגיוני בגין יום אחד.

אם כך, נסו לאמוד את הנזק האמיתי ולפרט, לדוגמה התשלום ששולם, דמי נסיעות, הוצאות חריגות (לדוגמה תשלום לצימר יקר יותר בדקה התשעים) וסכום צנוע והגיוני על עוגמת הנפש.

את האגרה בגין הגשת התביעה ניתן לשלם בכמה דרכים; דרך אתר האינטרנט של בית המשפט בכרטיס אשראי, במזכירות בית המשפט או במזומן בדואר. חשוב לדעת כי את סכום האגרה לא תוכלו לקבל בחזרה, אלא אם כן בית המשפט פסק הוצאות על הצד המפסיד, שכן יהיה עליו לשלם לכם את הסכום שנקבע כולל הוצאות הגשת התביעה.

הגשתם את התביעה, מה קורה עכשיו?

לאחר תשלום האגרה והגשת כל הטפסים הנחוצים, כדאי לדעת שמועד הדיון יכול להיקבע לעד 8 חודשים מיום הגשת התביעה. זמן סביר אם משווים אותו לתביעות רגילות אשר יכולות להיגרר שנים בבתי המשפט. אולם, יש לקחת בחשבון גם את זמני הפגרה של בתי המשפט החל בחודשי הקיץ ובחגים.

בכל מקרה, במידה ובזמן זה הגעתם לפשרה עם הצד השני (דבר שקורה לא מעט פעמים), יש צורך להודיע על כך בכתב בשליחת פקס לבית המשפט על מנת שיבטל את מועד הדיון ויסגור את התיק, וזאת במידה ובית המשפט אישר את הפשרה.

נשמע לכם מסובך?

האמת היא שזה ממש לא מסובך ואתר “תגיש לי” מציע הגשת תביעות קטנות בדרך מהירה, יעילה ונוחה על ידי מערכת טפסים מקוונת בשלושה צעדים פשוטים.

כל שעליכם לעשות הוא למלא את הפרטים בטופס מקוון ידידותי ולאחר השלמת הפרטים מערכת “תגיש לי” מפיקה את כל העותקים של כלל מסמכי התביעה, ומגישה אותם לבית המשפט הרלוונטי לתביעות קטנות ובתום התהליך תקבלו למייל אישור על פתיחת תיק, קבלה על תשלום האגרה והעתק של התביעה.

בהצלחה!